NEWS & EVENTS | May 14, 2018

USB Promotes Educational Innovation

Colloque sur l'innovation pédagogique - ampoule et engrenages

How do we implement new learning strategies and adapt to changes in technology, while continuing to meet the constantly evolving needs of students?

These questions and more were addressed at Université de Saint-Boniface’s (USB) recent Colloquium on Pedagogical Innovation, which took place on Monday, April 30, 2018.

Eight presentations were scheduled, all with one goal in mind: to enrich teaching, both for students and professional educators.  

Gabor Csepregi, USB President, is one of the driving forces behind this project, which was developed over a year ago. “This colloquium is intended for individuals seeking new developments in general education, as well as those specialized in specific areas of education,” he explained. “At USB, our mission is to combine a culture of innovation with that which is already proven to work very well in more traditional teaching strategies.”

The event saw 18 of USB’s teaching staff put pedagogical innovation at the forefront, each presentation touching on a different field, and recorded for later viewing by the public at large.

  • BÂTIR UNE COMMUNAUTÉ D'APPRENTISSAGE PAR LE TUTORAT
    Sylvie Robert et Sylvie Berthelot-Dilk
  • PRÉPARER LES FUTURS INTRAPRENEURS ET ENTREPRENEURS - Une approche communautaire
    Mélanie Desnoyers, Melissa Deroche et Roselle Turenne
  • ENSEIGNEMENT DE L'ANATOMIE ET DE LA PHYSIOLOGIE DU CORPS HUMAIN - Une approche intégrative et innovante pour un apprentissage réussi
    Ibrahima Diallo, Rokhaya Ndeye Guèye et Hélène Archambault
  • INNOVATION, TRADUCTION, COLLABORATION : Quand la « chimie » passe entre les disciplines
    François Gauvin, Carmen Roberge, Carolle Roy et Madeleine Asselin
  • À LA DÉCOUVERTE DE COMPLEXES CHIMIQUES AUX PROPRIÉTÉS ANTIMICROBIENNES
    Bilkiss Issack, Lamine Diop et Mireille St-Vincent
  • MUSÉE-SALLE DE CLASSE : Développement d'une méthodologie d'enseignement linguistique multidisciplinaire et multisensorielle
    Javier Torres et Maria Fernanda-Arentsen
  • LES PRATIQUES PÉDAGOGIQUES PROMETTEUSES AU NIVEAU UNIVERSITAIRE DANS LE DOMAINE DE L'ÉDUCATION : Une vérification de l'efficacité
    Laura Sims et Madeleine Asselin
  • LE CYCLE DE LA DIFFUSION SAVANTE, L'HABILETÉ NUMÉRIQUE, LA PENSÉE CRITIQUE, ET LA RÉTROACTION PAR LES PAIRS : Penser l'enseignement de la rédaction universitaire autrement dans le cadre du cours ENGL2001
    Renée Desjardins

Watch the presentations in our videos section (French only).

© 2013-2019 Université de Saint-Boniface