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Intégration sociale et scolaire des immigrants

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Education interculturelle et internationale

Éthique et diversité culturelle

Livres arbitrés

Kouritzin, S., Piquemal, N., & Norman, R. (Eds.). (2009). Qualitative research: Challenging the orthodoxies. New York, NY: Routledge, Taylor & Francis Group.

Articles arbitrés

Piquemal, N. (2017). Educational experiences and opportunities in rural Cambodia: families and youth’s voices, Vulnerable Children and Youth Studies, DOI:10.1080/17450128.2017.1300720. Published online: 07 Mar 2017.

Piquemal, N., & Sime, B. (2013). Guardians of orphaned and vulnerable children in an NGO’s educational program in Ethiopia: Risk/protective factors and social mobility. Vulnerable Children and Youth Studies, 1-8.

Piquemal, N. (2013). Voices of Youth in an Ethiopian NGO's educational program: A holistic view at enabling factors. Canadian and International Education / Education canadienne et internationale. Vol. 42: Iss. 1, Article 7.

Bahi, B., & Piquemal, N. (2013). Dépossession socio-économique, linguistiqueet résilience: Horizons de mobilité sociale chez les élèves immigrants, réfugiés au Manitoba. Cahiers franco-canadiens de l'Ouest, 25 (1-2) : 109-128.

Labrèche, Y., & Piquemal, N. (2011). Parcours identitaires des minorités involontaires au Manitoba français: vers une éthique en matière de dialogue, de réciprocité et d’éducation interculturelle. Francophonies d'Amérique, (32), 187-207.

Piquemal, N., & Labrèche, Y. (2011). La francophonie dans l’Ouest canadien: Connaître, savoir-faire, et savoir-être. Canadian Issues/Thèmes Canadiens, Summer/Été 2011, 21-25.

Piquemal, N., Bahi, B., & Bolivar, B. (2010). Nouveaux arrivants humanitaires et économiques au Manitoba francophone: Entre défis et succès social. Revue canadienne de recherche sociale, 3(1), 41-51.

Piquemal, N., Bolivar, B., & Bahi, B. (2009). Nouveaux arrivants et enseignement en milieu franco-manitobain: Défis et dynamiques. Cahiers Franco-Canadiens de l’Ouest, 21(1-2), 329-355.

Piquemal, N., & Bolivar, B. (2009). Discontinuités culturelles et linguistiques: Portraits d’immigrants francophones en milieu minoritaire. Revue d’Intégration et de Migration Internationale, 10, 245-264.

Kouritzin, S., Piquemal, N., Renaud, R., & Nakagawa, S. (2009). Social-suggestive norms in foreign language teaching and learning: An international comparison of language beliefs and attitudes.” Foreign Language Annals, 42(2), 287-317.

Kouritzin, S., Piquemal, N. A. C., & Nakagawa, S. (2007). Pre-service teacher beliefs about foreign language teaching and learning. Journal of multilingual and multicultural development. 28 (3), 220-237.

Piquemal, N., & Kouritzin, S. (2006). When history happens to research: A tale of one project, two researchers, and three countries in a time of war. Canadian Journal of Education, 29(4), 1271-1294.

Piquemal, N., & Renaud, R. (2006). University students' beliefs and attitudes regarding foreign language learning in France. TESL Canada Journal 24(1), 113-133. 

Piquemal, N. (2005). Cultural loyalty: Aboriginal students take an ethical stance. Reflective Practice, 6(4), 523-538. London, UK.

Piquemal, N., & Nickels, B. (2005). Cultural congruence in the education of and research with young Aboriginal students: Ethical implications for classroom researchers. Alberta Journal of Educational Research, 51(2), 118-134.

Piquemal, N. (2004). Relational ethics in cross-cultural teaching: Teacher as researcher. Canadian Journal of Educational Administration and Policy. 32. http://www.umanitoba.ca/publications/cjeap/articles/noma/relationalethics.piquemal.html

Piquemal, N. (2003). From Native North American oral traditions to Western literacy. Storytelling in education. Alberta Journal of Educational Research, 49(2), 113-122.

Piquemal, N.,& Kouritzin, S. (2003). Angela: A pedagogical story and conversation. Multicultural Education, 10(3), 33-42. San Francisco: Caddo Gap Press.

Piquemal, N. (2001). Free and informed consent in research involving Native American communities. American Indian Culture and Research Journal, 5 (1), 65-79.

Piquemal, N. (2001). Langue maternelle, langue ancestrale: un paradoxe linguistique. TESL Canada Journal, 18(2), 97-107.

Chapitres de livres arbitrés

Piquemal, N., & Labrèche, Y. (2013). Minorités involontaires au Manitoba français: Résistance, résilience et renaissance. Proceedings from Journées d’Études, Maison des Sciences de l’Homme. Cultural resistance and forms of ethno-spatial resilience: the example of isolated minorities in Northern America. Clermont-Ferrand, France: Press Universitaires Blaise Pascal: 123-139.

Piquemal, N., & Keller, T. (2012). Nouveaux arrivants francophones minoritaires, accueil et intégration: Impenser et repenser le rapport Autre/Hôte. In Pamela V. Sing et Estelle Dansereau (Eds.), « Impenser » la francophonie: Recherches, renouvellement, diversité, identité... (pp. 369-380). Actes du 22e colloque du Centre d'études franco-canadiennes de l'Ouest, Campus Saint-Jean, Edmonton, AB.

Piquemal, N. (2005). Hear the silenced voices and make that relationship: Issues of relational ethics in Aboriginal contexts. In Abu-Saad, I. and D. Champagne (eds.) Indigenous Education and Empowerment:International Perspective (pp. 27- 41).  Beer Sheva, Israel: Negev Center for Regional Development.

Nickels, B., & N. Piquemal. (2004). Redefining ethics in cross-cultural research: An examination of repatriation and the experience of South Indian Lake and Nisichawayasihk Cree Nation. In J. Oakes et al. Aboriginal Cultural Landscapes (pp. 179-194). Winnipeg, MB: Aboriginal Issues Press.

Piquemal, N. (2003). Redefining ethics in research. In J. Oakes et al. Native voices in research (pp. 199-210). Winnipeg, MB: Aboriginal Issues Press.

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